Pages

21 listopada 2013

Zamek w Brzeżanach (Castle in Berezhany)

 W tym poście, wybierzemy się na zamek, w Brzeżanach, który na początku XVI wieku rozpoczął budować Mikołaj Sieniawski, założyciel miasta (1530 r). 
 W późniejszych, latach zamek był własnością Czartoryskich, Lubomirskich i Potockich. 
Więcej o zamku mogą Państwo przeczytać na stronie Wikipedii tutaj
 A ja zapraszam do obejrzenia zdjęć.

dziedziniec przed zamkiem

kaplica zamkowa

Muzeum w podziemiach zamku.




A oto fragment, idealnie wg mnie pasujący do dzisiejszego postu, zaczerpnięty z powieści narodowej Juliusza Słowackiego, pt "Jan Bielecki":
 
 "...Pan Brzezan w cudnej mieszka okolicy.
Zamek objęła rzeka w dwa ramiona,
Nad bramą klasztor, w murach zakonnicy,
Dalej kaplica blachą powleczona.
W komnatach żadnej nie ujrzysz różnicy
Od złotych komnat, gdzie mieszkała Bona.
Pan Brzezan lubi żyć w królewskim dworze,
Co ma król polski, i szlachcic mieć może.
Posadzki wzorem włoskim marmurowe,
Na ścianach srebrem tkane adamaszki;
Gęsto się lampy lśnią alabastrowe,
Z srebrnych sadzawek niby dla igraszki
Wytryska woda tchnąca wonią róży
I nazad deszczem brylantowym spada.
Dwóch karłów wiernie na skinienie służy,
W oczy się patrzy i chęci odgada,
Ani się kiedy śmie odezwać słowy,
Spodlonym tworom Bóg odmówił mowy.
Pan Brzezan huczne wydaje biesiady
Oto go łatwo rozeznać za stołem,
W złocistej szacie, ale bardzo blady;
Wydaje troski zachmurzonym czołem.
Może biesiada cierpienia ukoi?
Już od tygodnia szlachtę sprasza, poi.
 
Dzisiaj na czole pozbył zwykłej dumy.
Już raz dziesiąty zagrzmiały wiwaty,
Wesołej szlachty ozwały się tłumy,
Wesołym gwarem zabrzmiały komnaty;
Już wino słabsze zwycięża rozumy,
Dość jednej iskry, wnet ogień wybucha.
Pan Brzezan mówi — szlachta wstaje, słucha.
„Bracia, na chwilę uciszcie te gwary,
Słuchajcie pilnie — a ja w krótkim słowie
Wyjawię powód, wyłożę zamiary,
A potem każdy swe zdanie wypowie.
 
Słuchajcie! szlachcic obraził mię podły,
Szedłem do króla, nie błagałem łaski.
Wnet sprawę długie indukta wywiodły;
I jam był winien! Winien był Sieniawski!
I oko w oko, przed króla obliczem,
Widziałem wroga, nie próżno przychodził;
Król go pochwalił, pochwalił, nagrodził,
Nie spojrzał na mnie i odprawił z niczem..."


Specjalne podziękowanie, dla pana A. Zadoreckiego, za udostępnienie zdjęć, do tej publikacji.



Brzeżany


Cmentarz "polski" w Brzeżanach
http://polkanakresach.blogspot.com/2013/11/cmentarz-polski-w-brzezanach-polish.html

Synagoga w Brzeżanach
http://polkanakresach.blogspot.com/2013/11/synagoga-w-brzezanach-synagogue-in.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za wizytę i pozostawiony komentarz :)
Osoby pozostawiające komentarze anonimowo, bardzo proszę, o podpisywanie się np. imieniem - ułatwi to nam dyskusję.

Serdecznie pozdrawiam
Polka na Kresach